Likabehandlingsplan för Flodillernsförskola läsåret 2013-2014
•Flodillerns förskola består av fem avdelningar.
Två småbarnsavdelningar 1-3 år,
Humlan och Grodan. Två
storbarnsavdelningar 3-5 år,
Fiskmåsen och trollsländan, samt
en uteavdelning Uttern
1-5 år.
•Som huvudman för Flodillerns förskola är Förskoleförvaltningen Malmö Stad.
•Vår likabehandlingsplan utgår från
de lagar som styr: diskrimineringslagen (208:567) och Skollagen kap 14a samt Lpfö
98/10.
•”En viktig uppgift för verksamheten
är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhälle vilar på.
Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors
lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är
värden som förskolan skall hålla levande i arbetet med barnen.” (Lpfö98/10)
•”Inget barn skall i förskolan
utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion
eller annan trosuppfattning, sexuell läggning hos någon anhörig eller
funktionshinder eller för annan kränkandebehandling.” ( Lpfö98/10)
Vår
vision
•Förskolan skall vila på
värdegrundfrågorna och arbetsmetoden är att ha barnet i fokus och utgå från
barnets intressen samt att ha en helhetssyn på lärandet. Leken och lusten att
lära är vårt viktigaste arbetsredskap.
•Likabehandlingsplanen revideras varje år.
•På Flodillerns
förskola tar vi avstånd från alla
former av kränkande behandling, diskriminering och trakasserier.
•Likabehandlingsplanen skall vara
ett levande verktyg i vardagen för att förebygga, upptäcka, utreda, åtgärda,
följa upp samt förankra densamma bland personal, barn och föräldrar.
•All personal på förskolan ska
aktivt arbeta enligt denna likabehandlingsplan.
Defintioner
•Diskriminering handlar om när förskolan på
osakliga grunder behandlar ett barn sämre än andra barn. Diskriminering kan
vara antingen direkt eller indirekt.
•Med direkt diskriminering menas att
ett barn behandlas sämre än andra barn. Men man kan också diskriminera genom
att behandla alla lika. Det kallas indirekt diskriminering. Det sker när
förskolan tillämpar en bestämmelse eller ett förfaringssätt som verkar vara
neutralt, men som i praktiken missgynnar ett barn med ett visst kön, viss
etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,
funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
•Trakasserier är en behandling som kränker ett
barns värdighet och som har koppling till någon av de skyddade
diskrimineringsgrunderna, det vill säga kön, etnisk tillhörighet, religion
eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning, samt
ålder.
•Både vuxna och barn kan bli utsatta
för trakasserier. Både vuxna och barn kan göra sig skyldiga till trakasserier.
Det är trakasserier även när ett barn kränks på grund av en förälders
funktionsnedsättning, sexuella läggning, med mera.
•Med
mobbing avses upprepade kränkningar samt
att det råder en obalans i makt mellan den som kränker och den som kränks.
•Annan
kränkande behandling. Med
annan kränkande behandling menas ett uppträdande som kränker ett barns
värdighet, men som saknar koppling till en diskrimineringsgrund. Både vuxna och
barn kan bli utsatta för annan kränkande behandling. Både vuxna och barn kan
göra sig skyldiga till annan kränkande behandling.
•Etnisk
tillhörighet avser att någon tillhör en grupp
av personer som har samma nationella eller etniska ursprung eller hudfärg.
•Med funktionshinder menas varaktiga fysiska, psykiska
eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som
uppstått till följd av skada eller en sjukdom.
Hur
då?
Kartläggning
och nulägesanalys
Flodillerns
förskola har siktet inställt på att
lyft fram värdegrundsarbetet. Tanken är, om barnen känner sig trygga är de
också mottagliga och nyfikna på att erövra nya kunskaper.
Tydliga
mål och konkreta åtgärder
En
viktig uppgift för vår förskola är att förmedla och förankra respekt för
varandra, för de mänskliga rättigheterna, kulturer, funktionshinder,
etnisktillhörighet, kön, sexuell läggning, religion eller annan
trosuppfattning. Samt ta avstånd från all annan kränkande behandling.
Inget
barn ska bli utsatt för mobbing.
Avslutningsvis
•Ansvarsfördelning
•Ytterst ansvarig för att
likabehandlingsplanen följs är Malmö Stad. Förskolechefen ansvarar för att ny
personal av olika kategorier blir medvetna och insatta i vårt
värdegrundsarbete. Varje avdelning ansvarar för att föräldrar och
vårdnadshavare tar del av vår likabehandlingsplan.
•Uppföljning
•En gång per år tas planen upp på en
APT för diskussion och genomgång. Den ska också finnas tillgänglig på vår
hemsida.
•Utvärdering
och revidering
•I samband med utvärdering av
kvalitetsarbetet skall revidering av denna plan upprättas och införas i den
samma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar