onsdag 22 januari 2014

Tema

Hej!

Som ni kanske har sett så har vi nu tagit bort barnens bondgård som stod i hallen, det betyder att vi nu har startat upp ett nytt tema och avslutat arbetet med bondgårdsdjuren. Här nedanför följer en beskrivning av det nya temat :-)


Tema: Kroppen/närmiljön

Kroppen: Med det nya temat kommer mycket fokus att ligga på vår kropp och på det som finns i vår närmiljö. Vi har valt att arbeta med kroppen eftersom barnen visar ett stort intresse för aktiviteter där de får röra på sig. Gymnastiken (miniröris) har varit väldigt populärt, likaså våra besök på olika lekplatser. Under vårterminen kommer vi fortsätta med gymnastiken en gång i veckan och vi kommer också att besöka lekplatser i närområdet.  Vi har också ritat av barnens kroppar på stora papper, sk helfigurer, och dessa kommer vi också att arbeta med på olika sätt under terminens gång.

Närmiljön: Vårt arbete med närmiljön är en del i förskolans gemensamma tema som riktar sig mot Grön flagg. Grön flagg är ett verktyg och en certifiering som innebär att man arbetar för en hållbar utveckling av miljön. Detta är något som hela flodillern strävar mot och avdelningarna arbetar på olika sätt. På grodan kommer vi att lyfta upp närmiljön som en del i detta arbete. Det innebär att vi lite längre fram i terminen kommer att börja göra hembesök hos barnen. Vi kommer att gå eller cykla iväg på förmiddagen och barnen får visa sina kamrater var de bor. Vidare är barnen delaktiga i vår källsortering på avdelningen och hjälper till att sortera och slänga sopor. Vill ni läsa mer om grön flagg så gå in på www.hsr.se

 

Mål ur läroplanen som vi arbetar med under vårterminen:

 
·         utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande,

 
·        tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,

 
·         ge barn möjlighet att lära känna sin närmiljö och de funktioner som har betydelse för det dagliga livet

 
·         ge barn möjlighet att förstå hur egna handlingar kan påverka miljön

 
·         Verksamheten ska ge utrymme för barnens egna planer, fantasi och kreativitet i lek och lärande såväl inom­hus som utomhus. Utomhusvistelsen bör ge möjlighet till lek och andra aktiviteter både i planerad miljö och i naturmiljö.

 
·         utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama.




 Matematik

Under vårterminen kommer vi att utveckla vårt arbete med matematik. Vi kommer att arbeta på olika sätt för att kunna möta och utmana barnen på bästa sätt.

Matematik är så mycket mer än att bara räkna siffror. Matematik finns runt omkring oss och med de yngre barnen upptäcker vi den tillsammans. Det kan handla om att använda olika begrepp i kommunikation med barnen, tillexempel två vantar blir ett par. Vi gör aktiviteter då vi urskiljer och sorterar, konstruerar (bygger tillsammans), mäter, räknar barnen på samlingen, läser matte-sagor osv. Matematik lärs ut på ett lekfullt sätt och blir en del i vardagen på grodan.

För de äldre barnen i barngruppen kommer vi att starta en mattegrupp. I denna grupp kommer vi att arbeta med matematik mer ingående. Även här kommer vi att göra olika aktiviteter som t.ex. sorteringsövningar och parövningar men vi kommer också att lägga fokus på former, antal, talbegrepp och symmetri. Olika arbetsmaterial kommer att användas och svårigheterna på dessa varierar allt eftersom barnen utvecklar sin matematiska förmåga. Vi har valt att starta denna mattegrupp eftersom vi upplever att det finns ett stort intresse för siffror och att räkna J

Mål ur läroplanen:

·         utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,

·         utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,

·         utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

·         utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Arbete i grupp:

Vidare kommer vi att fortsätta arbeta i mindre grupper. Detta för att vi på bästa sätt ska kunna möta och utmana barnen efter deras behov. Grupperna är till stor del åldersinriktade men inte fasta. Det betyder att barn kan få byta grupp allteftersom deras intressen och behov ändras med tiden. Vad grupperna heter och vilka barn som ingår i vilken grupp kommer snart att sättas upp i hallen bredvid informationstavlan.
MVH/ Karin, Christian och Patricia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar