torsdag 9 oktober 2014

föräldrarmötet

Hej! Här kommer en sammanfattning av vad som togs upp på föräldrarmötet i förra veckan. Vi lägger också ut två länkar till skolverket där ni kan läsa mer om den "magiska pennan" samt flerspråkighet.


·         Vi började kvällen med att förskolechef Lars Norlin presenterade sig själv.

·         Tema sagor: inför höstens uppstart tog vi på Flodillern ett gemensamt beslut om att arbeta med språkutveckling. På Grodan valde vi att fördjupa oss i sagor. Utifrån barnens intresse och önskemål valde vi att fördjupa oss i Pippi Långstrump. I arbetet med Pippi arbetar vi ofta i mindre grupper och vi sjunger, skapar, läser, räknar och mycket mer.

·         Natur: Vi på Grodan har införskaffat ett naturbord. På detta bord kan barnen lägga olika föremål som de hittar när vi är ute och leker på gården eller när vi går iväg till olika lekplatser. Tillsammans med barnen uppmärksammar vi deras fynd och samtalar om det de har hittat. Vi tar även in mycket av materialet i skapande aktiviteter.

·         Flerspråkighet: Varje år beslutar Malmö Stad om ett område i läroplanen som alla förskolor i Malmö Stad ska arbeta efter. Detta år är det flerspråkighet som Malmö Stad valt att lyfta fram. På Grodan arbetar vi med flerspråkighet främst genom sånger och musik. Vi använder oss också av ordlistor då vi tillsammans med barnen uppmärksammar att föremål kan heta olika på olika språk och vi räknar på olika språk. Främst använder vi de språk som finns representerade i barngruppen och vi tar gärna hjälp av er föräldrar för att öka på våra ordlistor och samla in fler sånger och musik J Vi på Flodillern kommer också att få en ”magisk penna”, en så kallad pen pal som vi kommer att använda i arbetet med flerspråkiget. Vill ni veta mer om denna penna kan ni läsa om den på denna adress: http://modersmal.skolverket.se/index.php/tips/lastips-for-pedagoger/1446-resurswebbplats-for-penpal

·         Är ni dessutom intresserade av att veta mer om flerspråkighet och den forskning som finns kring ämnet kan följande artiklar vara av intresse: http://modersmal.skolverket.se/index.php/forskning

·         Hur kan en dag på Grodan se ut: Vi äter frukost mellan kl 8-8.30. Barnen på Grodan äter på sin avdelning tillsammans med barnen på Uttern. Vid 9.30 har vi samling. Vi börjar alltid med ett ”upprop” där vi uppmärksammar och får säga god morgon till alla barn som är med på samlingen. Det är viktigt att alla barn får känna sig sedda. Vi uppmärksammar också de barn som inte är närvarande genom att prata en liten stund om de är på semester, sjuka, lediga eller kommer senare. Barnen räknar varandra och vi äter frukt. Efter samlingen har vi olika aktiviteter, vi läser sagor eller sagopåsar, vi sjunger (flerspråkighet) eller har olika skapande aktiviteter. Under dessa stunder delar vi ofta in oss i tre mindre grupper. På så vis kan vi pedagoger anpassa aktiviteter, sagor och sånger efter barnen som finns i respektive grupp. Vi har också miniröris eller går iväg till lekplats. Efter lunch sover de barn som är i behov av det, detta kallar vi för vilan. De äldre barnen som inte längre sover ingår i uppevilan och här arbetar vi med olika aktiviteter och kortare teman. Vid 14.30 är det mellanmål och efter det går vi ofta ut och leker på gården eller så stannar vi inne och har innelek så som pyssel, vi lägger pussel, vi pärlar, ritar och mycket mer.

Med vänlig hälsning Karin, Nanette och Christian.

1 kommentar:

  1. Mycket roligt vad ni gör på Grodan! Tack för en mysig kväll hos er i förra veckan :-)
    Och tack för den spännande länken till forsking om flerspråkighet - mycket uppskattat! Hälsar Anna

    SvaraRadera