·
Vi började kvällen med att förskolechef Lars
Norlin presenterade sig själv.
·
Tema
sagor: inför höstens uppstart tog vi på Flodillern ett gemensamt beslut om
att arbeta med språkutveckling. På Grodan valde vi att fördjupa oss i sagor.
Utifrån barnens intresse och önskemål valde vi att fördjupa oss i Pippi
Långstrump. I arbetet med Pippi arbetar vi ofta i mindre grupper och vi
sjunger, skapar, läser, räknar och mycket mer.
·
Natur:
Vi på Grodan har införskaffat ett naturbord. På detta bord kan barnen lägga
olika föremål som de hittar när vi är ute och leker på gården eller när vi går
iväg till olika lekplatser. Tillsammans med barnen uppmärksammar vi deras fynd
och samtalar om det de har hittat. Vi tar även in mycket av materialet i
skapande aktiviteter.
·
Flerspråkighet:
Varje år beslutar Malmö Stad om ett område i läroplanen som alla förskolor i
Malmö Stad ska arbeta efter. Detta år är det flerspråkighet som Malmö Stad valt
att lyfta fram. På Grodan arbetar vi med flerspråkighet främst genom sånger och
musik. Vi använder oss också av ordlistor då vi tillsammans med barnen uppmärksammar
att föremål kan heta olika på olika språk och vi räknar på olika språk. Främst
använder vi de språk som finns representerade i barngruppen och vi tar gärna
hjälp av er föräldrar för att öka på våra ordlistor och samla in fler sånger
och musik J Vi på Flodillern kommer också att få
en ”magisk penna”, en så kallad pen pal som vi kommer att använda i arbetet med
flerspråkiget. Vill ni veta mer om denna penna kan ni läsa om den på denna
adress: http://modersmal.skolverket.se/index.php/tips/lastips-for-pedagoger/1446-resurswebbplats-for-penpal
·
Är ni dessutom intresserade av att veta mer om
flerspråkighet och den forskning som finns kring ämnet kan följande artiklar
vara av intresse: http://modersmal.skolverket.se/index.php/forskning
·
Hur kan
en dag på Grodan se ut: Vi äter frukost mellan kl 8-8.30. Barnen på Grodan äter på sin avdelning tillsammans med
barnen på Uttern. Vid 9.30 har vi
samling. Vi börjar alltid med ett ”upprop” där vi uppmärksammar och får säga
god morgon till alla barn som är med på samlingen. Det är viktigt att alla barn
får känna sig sedda. Vi uppmärksammar också de barn som inte är närvarande
genom att prata en liten stund om de är på semester, sjuka, lediga eller kommer
senare. Barnen räknar varandra och vi äter frukt. Efter samlingen har vi olika
aktiviteter, vi läser sagor eller sagopåsar, vi sjunger (flerspråkighet) eller
har olika skapande aktiviteter. Under dessa stunder delar vi ofta in oss i tre
mindre grupper. På så vis kan vi pedagoger anpassa aktiviteter, sagor och
sånger efter barnen som finns i respektive grupp. Vi har också miniröris eller
går iväg till lekplats. Efter lunch sover de barn som är i behov av det, detta
kallar vi för vilan. De äldre barnen som inte längre sover ingår i uppevilan
och här arbetar vi med olika aktiviteter och kortare teman. Vid 14.30 är det mellanmål och efter det
går vi ofta ut och leker på gården eller så stannar vi inne och har innelek så
som pyssel, vi lägger pussel, vi pärlar, ritar och mycket mer.
Med vänlig hälsning Karin, Nanette och Christian.
Mycket roligt vad ni gör på Grodan! Tack för en mysig kväll hos er i förra veckan :-)
SvaraRaderaOch tack för den spännande länken till forsking om flerspråkighet - mycket uppskattat! Hälsar Anna